Under mars månad för snart 3 år sedan hamnade Suezkanalen i hela världens fokus, då ett containerfartyg blockerade kanalen i nästan en vecka. Daglig handel för upp till 10 miljarder dollar stoppades, något som belyste sårbarheten i våra logistikkedjor men också för just denna farled.
Suezkanalen knyter samman Medelhavet och Röda havet som i sin tur knyter samman rutten med Indiska oceanen. Cirka 15% av världens sjöhandel, och en betydligt större del av de produkterna som ska till Europa passerar genom denna strategiska farled och har en stor betydelse för världshandeln.
Eskalerande konflikter i Mellanöstern, särskilt attacker från Houthi-militanter i Jemen som är allierade med Iran, har skapat osäkerhet och oro för försörjningskedjor i regionen. Även snabbt ökade spänningar mellan Israel och Libanon, samtidigt som Amerikanska baser i områdena (nu senaste i Jordanien) blir attackerade gör inte säkerhetsläget bättre runt om i regionen.
Detta har medfört att många av de stora fraktföretagen har anpassat sig och pausat eller stoppat sina tjänster i Röda havet men fortsätter navigera runt den alternativa rutten om Godahoppsudden för att undvika Suezkanalen. Något som dock är både tidskrävande och kostsamt för företagen och konsumenten i nästa led.
Även om nu även Kina sedan en tid tillbaka internationellt fördömer attackerna emot fraktfartygen kommer de som kontrollerar delar av farleden fortsätta attackerna i någon form eller annan, och skapa fortsatt störning i handeln med Asien och Mellanöstern.
Detta är inget nytt och jag har tidigare skrivit en artikel, Närmare, Bättre och Dyrare - Att ta hem produktionen ifrån Asien, i Silf Insights om logiken för Europeiska företag att flytta hem, eller kanske mer aktuellt för oss i Norden, att lägga tillverkningen i ett annat land i Europa.
Detta går hand i hand med tvingande spårbarhet för att effektivt kunna införa embargo, vilket har blivit en verklighet för alla som tidigare jobbade med Ryssland. Eller, vilket har aktualiserats, att det inte är påtvingat utan länder väljer att inte exportera strategiskt viktiga produkter eller material till oss.
För att hantera framtida osäkerheter och minimera påverkan på sina försörjningskedjor måste europeiska företag börja vara flexibla och ha en framåtblickande strategi där de ser att vi går emot en alltmer splittrad värld. Europas regeringar uppmanar både företag och privatpersoner att planera för svårare tider, och att ha nödvändiga saker ”hemma”.
Jag är medveten om att det jag skriver många gånger är upprepningar och omskrivningar om att vi behöver planera inför framtiden men signalerna har aldrig varit tydligare och man kan alltid göra mer. Nu är det dags att göra mer!
Martin är internationell ekonom i grunden och flyttade redan 2005 till Kina där han bosatte sig i södra Kina där en stor del av produktionen sker. Under 2005–2014 varav 6 år i Kina jobbade han med en rad olika produkter och material, med fokus på premium. Eftersom Martin talar flytande Kantonesiska fick han en unik inblick i hur produktion och inköp fungerade i Kina.
Sedan 2014 har Martin jobbat med en rad områden kopplat till ehandel som kanal, men där hans tidigare erfarenhet inom produktutveckling, inköp och logistik alltid har spelat en viktig roll.
Martin sitter idag som CSO (Chief Strategy Officer) på Priceindx där han är rådgivare inom strategiska frågor till många av Nordens största retail företag samtidigt som han även sitter i en rad styrelser och advisory boards.
Kontakta gärna Martin via hans Linkedin: Martin Granberg (梁马丁) | LinkedIn eller via Silf på medlem@silf.se
Registrera dig för att få våra utskick med erbjudanden, nyhetsuppdateringar om inköp, logistik och supply chain m.m. Läs mer om Prenumerera på Silfs nyhetsbrev
Är du flexibel och har du en framåtblickande strategi för dina inköp och försörjningskedjor?
Det som nu händer i omvärlden gör att du som inköpare och logistiker bör sätta dig in i vad som händer och hur du på bästa sätt kan ta dig ann de nya förutsättningarna.
Vi går mot en alltmer splittrad värld där vi uppmanas att planera och reagera och det är då oerhört viktigt att ha koll på den aktuella juridiken!
På kursen Logistikrätt & Incoterms lär du dig att förebygga och lösa olika problem som kan uppstå i samband med inköp, transporter och logistiklösningar. Vi ger dig verktygen och checklistan som ger dig tryggheten att utforma bra logistikavtal för den nationella och internationella marknaden.