För några veckor sedan genomförde vi i Silf syd ett uppskattat företagsbesök på Dogman i Åstorp. I anslutning till företagsbesöket höll jag en presentation om att ta hem produktionen ifrån Asien, och att hitta alternativ till främst Kina som tillverkningsland.
Bakgrunden är att en stor del av världens tillverkning har hamnat i Kina p.g.a. gynnsamma faktorer. Främst en material och produktspecifik infrastruktur som sänkte tröskeln både för producenter och utländska inköpare att hitta och jämföra produkter, samtidigt som de kunde utgå ifrån ett engelsktalande HK. Detta i kombination med tillräckligt hög know-how och betydligt lägre löner än i väst skapade något som visade sig vara ett vinnande koncept.
De sista åren har visat att vårt avancerade och just-in-time baserade system med varor ifrån andra sidan jorden inte alltid har fungerat som det var tänkt. Med ett brinnande krig i Europa och ett allt offensivare Kina i sydkinesiska havet står varuförsörjningen för ytterligare utmaningar.
I USA har man sedan några år redan jobbat med att göra ett skifte, man talar om ”onshoring”, men även om man inte når dit, flyttar både stora och mindre företag sin produktion till andra länder i Asien än i Kina. Möjligheterna i USA med inhemsk produktion ser något annorlunda ut än vad den ser ut i Sverige, eller Europa för den delen, men skiftet görs även här.
Flyttar man bara sin produktion till ett annat land i Asien är det svårt att komma runt den problematik som kommer att uppstå, inte om, utan när en konflikt bryter ut i Sydkinesiska havet. Därför överväger fler och fler europeiska företag att flytta delar av sin verksamhet de kommande åren.
.
European companies increasingly moving to reshore Asia production (consultancy.eu)
Vissa länder är självklart mer troliga kandidater, men det beror också på vilken sektor man arbetar inom. Men det naturliga hindret är det som har gjort Kina så eftertraktat under dessa år, vilket gett möjlighet till att växa och ta hand om stora volymer, samtidigt som infrastrukturen inom know-how och underleverantörer finns på plats.
European companies increasingly moving to reshore Asia production (consultancy.eu)
De fördelarna man når genom att flytta produktionen eller delar av den till Europa är, förutom att man kommer runt en del av de geopolitiska riskerna, självklart beroende av bransch. Men genom att ha kortare leveranstider får man bättre cashflow, lättare att beställa ”in season” och genom en mer lika affärskultur och förväntningar på kvalitet också en enklare Quality Check. Det är dock svårt att komma runt att även om man producerar i Europa, kommer en stor del av komponenterna fortfarande ifrån Kina.
OK - We help people make OK products (okgrade.com)
Något som man idag kanske bortser ifrån, men som kommer bli en av de viktigaste anledningarna till att man väljer att flytta sin produktion, är spårbarhet av hela produktionskedjan och de ingående komponenterna. Fler krav ställs, och kommer att ställas av EU för att underlätta spårbarhet av Carbon footprint och olika ansvarstagande för produktens livscykel.
OK - We help people make OK products (okgrade.com)
Genom att tvinga fram spårbarhet kommer det också sättas upp trösklar för inköp ifrån Asien där det blir svårare att tvinga fram den underliggande strukturen som är nödvändig för att skapa den spårbarhet som kommer krävas i framtiden genom DPP (Digital Product Passport), materialspårning och ESG krav, där individuell märkning med databärare som tex. QR-Kod inte kommer vara förhandlingsbart.
Även om onshoring nu tvingas fram p.g.a. risker i omvärlden kommer det i sin tur underlätta för tillverkare i Europa som parallellt tvingats arbeta med spårbarheten av sina produkter. Genom att tvinga fram spårbarhet, är det också lättare att införa tullar och sanktioner emot utvalda länder i framtiden i takt med att de geopolitiska pjäserna flyttas runt, och där väst och öst glider ännu längre isär ifrån varandra.
Det är också inte realistiskt att vi ställer om vår produktion helt, och fördyrar slutprodukten p.g.a. ett problem som kan uppstå, utan industrin kommer (förhoppningsvis) lösa de sista pusselbitarna när problemen till sist ställs på sin spets.
Martin är internationell ekonom i grunden och flyttade redan 2005 till Kina där han bosatte sig i södra Kina där en stor del av produktionen sker. Under 2005–2014 varav 6 år i Kina jobbade han med en rad olika produkter och material, med fokus på premium. Eftersom Martin talar flytande Kantonesiska fick han en unik inblick i hur produktion och inköp fungerade i Kina.
Sedan 2014 har Martin jobbat med en rad områden kopplat till ehandel som kanal, men där hans tidigare erfarenhet inom produktutveckling, inköp och logistik alltid har spelat en viktig roll.
Martin sitter idag som CSO (Chief Strategy Officer) på Priceindx där han är rådgivare inom strategiska frågor till många av Nordens största retail företag samtidigt som han även sitter i en rad styrelser och advisory boards.
Kontakta gärna Martin via hans Linkedin: Martin Granberg (梁马丁) | LinkedIn eller via Silf på medlem@silf.se
Registrera dig för att få våra utskick med erbjudanden, nyhetsuppdateringar om inköp, logistik och supply chain m.m. Läs mer om Prenumerera på Silfs nyhetsbrev