Vi träffar Ylva Morud, inköpschef på Weekday. Ylva har en lång karriär inom inköp bakom sig. Hon började på H&M:s inköpsavdelning för 22 år sedan och har hunnit jobba i Hongkong några år samt mellanlandat på & Other Stories inköpsavdelning innan hon hamnade på modeföretaget Weekday.
Weekday är ett svenskt bolag som levererar till 18 marknader och har butiker i 8 länder. Inköpsavdelningen är placerad i Stockholm. Bolaget ingår sedan 2008 i H&M-koncernen.
Som inköpschef ansvarar jag, tillsammans med vår designchef, för att vi har rätt mode i rätt tid för vår kund i alla våra kanaler (dvs butiker, online och för våra wholesalepartners ASOS och Zalando). Jag jobbar också väldigt nära en business controller för att säkra att vi har rätt volymer och att vi sätter rätt priser på de produkter vi köper in.
Vi designar hela vår kollektion här i Stockholm och våra inköps- och designteam tar sedan fram kollektioner genom våra produktionskontor som hjälper oss med att placera ordrarna hos leverantörer som sedan tillverkar varorna.
Som inköpschef gäller det att hela tiden ha kunden i fokus och att kunna tänka strategiskt. Vad kommer kunden vilja ha om några månader? Om ett år? Hur förändras köpmönster? Hur ska vi planera för att kunna köpa hållbart och kunna ge kunderna ”value for money” i varje produkt? Vad behöver vi köpa väldigt nära försäljningstillfället? Vad kan vi köpa tidigare utan risk? Vi strävar hela tiden efter att tänka hållbart, genom att dels använda så mycket sustainable material vi kan, men också genom att tänka att plaggen ska kunna hålla under lång tid , både i många tvättar, men också att det ska vara en estetik som kan hålla över tid.
Jag analyserar försäljningen varje vecka och ser till att vi gör förändringar hela tiden för att kunna optimera den. Förändringar kan t ex vara att flytta varor mellan de olika kanalerna, att lägga en ny order på en produkt som kunden har köpt mycket av eller att öka eller minska volymer på produkter som ännu inte är producerade.
Jag började jobba med inköp för 22 år sedan, för att det var den perfekta kombinationen av att få jobba både kreativt och strategiskt. Mode är dessutom ett stort intresse, så det kändes som ett självklart val!
Jag säger ju förstås att inköps- och designavdelningen är kärnan i verksamheten eftersom det är där allting börjar. Utan en kollektion som kunderna gillar har vi ju liksom inget för övriga avdelningar att jobba med.
Jag är som mest stolt när jag får människor runt omkring mig att växa. Utöver det är jag alltid stolt när vi har kollektioner ute som kunderna gillar.
Vi har ständigt massor med spännande saker på gång! Vi expanderar och kommer öppna butiker på nya marknader och vi har fantastiska kollektioner och samarbeten som är på ingång under hösten och vintern.
Att allt förändras hela tiden. Om man ska trivas med att jobba i den här branschen behöver man ha ett väldigt öppet sinne och gilla snabba förändringar.
Jag kan inte tänka mig något roligare än att jobba med inköp i modebranschen, så om du gillar snabbt tempo, är analytiskt lagd och är lyhörd för vad som händer i omvärlden, är det här ett jobb att satsa på.
Det har det förstås gjort, med hela den digitala utvecklingen bland annat. Men jag tycker fortfarande att grunden i jobbet är detsamma.
Genom att lyssna på och jobba med alla unga begåvade kollegor – de är mina bästa kompetensutvecklare!
Silf Insight ger dig en blandning av nyheter, reportage, intervjuer och fördjupningar inom inköp, logistik och supply chain. Allt i ambitionen att förstärka och inspirera din yrkesmässiga roll. Läs mer om Silf Insight